Kwaliteit, ambacht en vertrouwen

Kwaliteit, ambacht en vertrouwen

Vanaf 1990 zagen we elkaar met enige regelmaat. Zij was de zeer vriendelijke mede-eigenaar van haar slagerij en ik kwam daar als anonieme klant. Zo gaat dat bij dit soort ambachten. Een gezicht, misschien een voornaam, maar meer wist je meestal niet.
Jaren was ik deze slagerij trouw. Als ik een stukje vlees kocht dan wilde ik ook zeker weten dat het eerlijk vlees was van een vakkundige slager. Al werd ik zelf vegetariër, ik bleef klant bij de slagerij omdat mijn gezin vlees bleef eten. Met liefde kwam ik vele jaren langs voor de ‘donderdag-special’, een succesvolle creatie van haar man die nog steeds een succesnummer is.

Ik had haar lang niet gezien. Bij de eerste afspraak in mijn studio zag ik zoals altijd slechts een naam en adres in mijn agenda. Een naam die geen belletje deed rinkelen. Bij het openen van de deur herkende ik haar gelijk. Mij herkende ze niet, wat gezien de vele mensen die zij dagelijks in haar winkel ontving heel begrijpelijk is.
Tijdens het zetten van haar ooglijntjes ontspande ze. Nu durfde ik wel te vragen of zij inderdaad ‘die mevrouw van de slagerij’ was.

Dank u wel mevrouw X, voor uw vertrouwen en voor de vele jaren dat ik met veel plezier bij u in de zaak een heerlijke ‘donderdagspecial’ kwam halen. Ik vond het een eer om mooie ooglijntjes voor u te mogen pigmenteren!

Bingo! Ze vertelde dat ze onlangs 65 jaar was geworden en eigenlijk zoals zovelen wel alles had wat je nodig hebt. Ze wilde echter al jaren dolgraag dagelijks zichtbare ooglijntjes zonder moeilijk gedoe voor de spiegel. Ze vond het lastig om die zelf dagelijks mooi en strak te tekenen. Ze gaf een mooi feest waar ze al haar dierbaren had uitgenodigd en vroeg als cadeau geld voor ‘iets moois’. Permanente ooglijntjes!
Ze vertelde dat ze geen idee had bij wie ze daarvoor veilig en vertrouwd terecht kon. Tijdens haar zoektocht belandde ze op mijn website. Kwaliteit, ervaring, en vertrouwen in de ambachtelijke vaardigheden waren voor haar belangrijke criteria. Zoals ze dat zelf van jongs af aan gewend was in haar eigen bedrijf.
En zo is het gekomen……….

(De cliënte uit dit blog heeft ingestemd met publicatie)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email